20 Ekim 2016 Perşembe

Krank mili konum ve devir sensörü osiloskop görüntüsü







Youtube eğitim kanalım MATEK için çekmiş olduğum krank sensörü sinyali fotoğrafı

     Fotoğrafda görülen  ölçüm Fiat 1.4 fire  motoruna aittir ve diş sayısı (60-2) dir.Toyota (36-2)diş kullanmaktadır .Fakat genel kullanım (60-2)diş tir. Dişli çark 60 dişe sahip olduğunda  bunlardan 2 tanesi  referans oluşturmak üzere boşaltılmıştır. Devir sayabilmek için bir başlangıç noktasının oluşturulması gerekir. Eksik olan dişler(2diş) bu amaçla oluşturulmuştur. Genel olmak koşulu ile 60 diş 360 dereceye bölünerek diş ler 6 derecelik açıya sahiptir Örneğin sensör eksik dişle karşı karşıya geldiğinde 1-4 pistonların Ü.Ö.N ya çıkmasına bu motorda 114 derece yani 19 diş vardır. E.C.Ü diş hesabı yaparak pistonların konumunu görür ve ateşleme ve enjeksiyon noktalarını hesaplar.1.silindirin bujisi Ü.Ö.N ya 18 derece kala ateşlenecekse Eksik diş sonrası 16 diş sonra primer akımı kesilir.(19-3) dişDiğer silindirlerin ateşleme aralıkları hesabı ise   Ateşleme sırası 1-3-4-2 ise (çevrim başına 4 ateşleme) 60+ 60=120 diş 120/4=30 diş aralıklarla Ateşleme sırası oluşur.
  Bu durumun bir benzeri dünyamız içinde geçerlidir.Dünyamızın kendi etrafındaki dönüşünün zaman hesaplamalarında başlangıç noktası (Greenwich)başlangıç meridyeni dir. Dönen bir nesnenin turunu sayabilmek için bir başlangıç noktasının olması gerekmektedir.
    Krank milinde devir hesabının yapılması: Örnek; 2400 devir/dakika ile dönen motorda saniyedeki devir sayısı 2400/60 =40 devir/saniyedir. Bir turdaki diş sayısı 60 diş ise 40 devir de sensör önünden geçen diş sayısı 40x60=2400diş/saniye olur. Sonuç:Kran mili üzerinde 60 diş varsa sensör önünden 1 saniyede geçen diş sayısı motor devrine (Devir/dakika) eşittir. Frekans da saniyedeki periyod olduğuna göre  60 diş olan bir motorda sensör tarafından algılanan frekans devir sayısına eşit olur  .

6 yorum:

  1. .aleykum
    Youtube'da yorumlar kapalı olduğu için buradan yazıyorum. Bilgiler çok iyi. Üst seviyede olmasına karşılık anlaşılır.. Lütfen devam ediniz.. Ayrıca yorumları açsanız daha iyi olur. Konu ile alakalı katkılar sunmak isteyen yada soru sormak isteyen olabilir..
    Vedat Şener

    YanıtlaSil
  2. Merhaba hocam.
    Kanalınız gerçekten dolu ve ileri düzeyde bilgi içeriğine sahip. Youtube kanalınızı takip etmekteyim. Bende motorlu araçlar üzerine bir çalışmada kullanılmak üzere GDI ve PFI enjektörlerini aynı motorda kullanmak istiyorum. Enjektörlerin çalışma sinyallerini düzenleyebileceğim bir yazılım veya kontrol sistemi var mı bildiğiniz? konu ile ilgili olarak ahmetbogrek@gmail.com adresi ile irtibat kurabilir misiniz?

    YanıtlaSil
  3. Size ulaşıp hall sensor ile alakalı bir soru sormam gerekiyor. Nasıl ulaşabilirim size

    YanıtlaSil
  4. Videolarınız gerçekten başarılı anlatım tarzınız oldukça iyi videolarımızın devamlılığını talep ediyoruz. YouTube videoları izin yorum kısımlarının açılmasını istiyoruz.

    YanıtlaSil
  5. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  6. Hocam merhabalar;

    2012 Peugeot 206+ 50bin km aracım var. P1496,
    p0113, o0102, p2563 (veya p2562 )turbo şarj hatayı veriyordu. Wastgate ve elektro valfi değiştirdim lakin yine hata vermeye devam ediyor. Hava debisi veya sıcaklık sensöründe problem olabilir mi ? ölcüm yapamadığı için beyinde tanımlandığı haritayla optimum ve verimli çalışmıyor ve turboyu ayarlayamıyor olabilir mi? Böyle bir problemle karşıtınız mı?
    Araç ısınmıyor ve turbosu çalışmadığından çekişi düştü çok yakmaya başladı.
    Bende makina mühendisiyim ama başka bir alanda çalışıyorum. Götürdüğüm hiçbir usta bu kadar bilmiyor. Hata koduna göre parça değiştirmeyi ustalık zannediyorlar.

    Vereceğiniz cevaplar veya yönlendirmeleriniz için şimdiden Teşekkür ederim.

    erkamballi@gmail.com

    YanıtlaSil